Lastik nedir?
lastik hakkında bilinmesi gerekenler :
lastik kauçuk kord bezi ve çelik teller ile çeşitli kimyasal maddelerin birleşiminden oluşan ve aracın yer ile temasını sağlayan tek ve önemli parçasıdır.
lastik içerisine basılan hava vasıtası ile takılı olduğu aracın ve üzerindeki yükün taşınmasını sağlar.
hava basıncı
uygun olmayan hava basıncı ileride tamiri mümkün olmayacak hasarların yanısıra, lastiğin düzensiz ve erken aşınmasına sebep olur. hava basıncı lastik soğukken ölçülmeli ve mutlaka araç üreticilerinin belirlediği hava basıncı değerlerine uyulmalıdır.
rot ayarı
aracınızın mekanik ve süspansiyon sistemlerindeki aksaklıklar nedeni ile direksiyon ve araç yönü aynı olmayabilir. Ön düzen bozukluğu sadece lastiklerinizde ekonomik kayba neden olmakla kalmaz aynı zamanda aracınızın süspansiyon ve döner aksamına da zarar vererek zaman içerisinde yüksek mekanik tamir ve bakım masraflarına yol açar.
balans ayarı
jant ve lastiğinizin uygun olarak eşlenmemesi hızlı sürüş esnasında zıplama, vuruntu, salgı, yalpa gibi konforsuzluklar hissetmenize neden olacaktır
rotasyon (yer değiştirme)
lastiklerinizin, araçta takılı oldukları her değişik pozisyonda değişik aşınma hareketlerine maruz kaldıklarıdan, periyodik olarak yerlerinin değiştirilmesi ömürlerini artıracaktır.
diş derinliği
sırt bölgesi lastiğinizin yola basan kısmıdır. lastik eskidikçe çekiş azalır. zamanla lastiğiniz üzerindeki desen aşınarak kullanılmaz seviyeye gelir. diş derinliği 1.6mm'nin altına inmiş lastikleri kullanmak, can ve mal emniyeti bakımından tehlikeli oldugu gibi, bir çok ülkede kanunen de yasaktır.
yük mİktari ve yükleme biçimi
araç üreticisinin belirlediği, araç taşıma kapasitesi (istihap haddi) üzerinde yüklemeler; lastiğin çabuk ısınmasına , yanak,omuz ve topuk bölgelerinde arıza vermesine ve hızlı aşınmasına sebep olur.dengesiz yüklemeler de lastik ömrü üzerinde olumsuz etki yapar.
fren ayarı
fren sistemlerinizi araç üreticisinin tavsiye ettiği aralıklarla kontrol ettiriniz. ayarsız frenler,lastiklerde düzensiz ve hızlı aşınmalarına neden olur. ani ve sert frenlemelerde kuvvet dağılımı lastiğe göre farklı olacağından, blok tipi aşınma olması ihtimali artar
araç kullanim Şartlarina uygun lastİk seçimi
araç el kitabında belirtilen ebat ve kat muadilindeki lastikler kullanılmalıdır.
araç hızı
araç kullanım hızı arttıkça lastiğin sıcaklığını yükselmesi sebebiyle sırt kauçuğu normale göre daha çok aşınma gösterir.
lastik eşlemeleri
aracın tüm lastiklerinin aynı ebat ve yapıda olması gerekir. aynı aks üzerinde farklı yapı, desen ve aşınmada lastik takılması halinde araç performansı olumsuz etkilendiği gibi lastik düzensiz ve hızlı aşınır.
yol ve iklim şartları
düzgün olmayan yol yüzeylerinde ve sıcak yaz aylarında lastik normale göre daha çok aşınma gösterir.
sürüş ve fren alışkanlıkları ile bakım
bu faktörlere ilave olarak araç kullanıcısının sürüş ve fren kullanım alışkanlıkları ile aracın bakım seviyesi gibi diğer faktörlere de bağlı olarak değişiklikler gösterebilir.
sırt : lastiğin yer ile temas eden bölgesi.
omuz : sırt ile yanağın birleştiği ve kalın kauçuktan yapılmış bölgesi.
yanak : lastiğin topuk ve omuz bölgesi arasında kalan, lastiğe esneklik sağlayan ve üzerinde markalama ve tanıtıcı bilgiler bulunan bölgesidir.
topuk : lastiğin janta temas eden vesıkıca bağlanmasını sağlayan bölgesidir.
30 Ağustos 2007 Perşembe
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
0 yorum:
Yorum Gönder